Vlucht naar La Gomera (GCGM)

Het begon met een verdacht “stil moment”

Na onze eerste vlucht waarbij we het eiland verkend hadden van noord naar zuid ontstond het idee om de Canarische eilanden één voor één te gaan verkennen. Eerste doel was het nabijgelegen La Gomera (VAC La Gomera).

We hadden terug een afspraak met Patricia om met de Cessna te vliegen.  Na de checks etc. installeren we ons in het vliegtuig, master switch on, contact, en het bleef héél stil. De mechanicien constateert met ons dat de startmotor stuk is. Hij demonteert snel de startmotor en blijkbaar is het geen al te groot probleem: in de namiddag zou alles hersteld zijn. De club heeft echter ook nog een Piper PA-28 die vrij was. Waarom zouden we daar niet mee vertrekken? Ik had reeds wat ervaring met Piper vliegen (OO-JAB en OO-PRA) en we hadden toch Patricia mee aan boord!

IMG_20150520_125256

Een “heftige” vlucht.

het vluchtplan wordt aangepast en we vertrokken langs de westkust van het eiland om zo over te steken naar La Gomera. Een mooi wolkendek over het eiland verborg voor ons de kustlijn maar we konden genieten van de Teide die er mooi in de zon lag. We vliegen op FL55. Eens het eiland voorbij zagen we een open zee met héél veel schuimkoppen. Teken van redelijk wat wind daar beneden. La Gomera Approach vraagt rapportage point E2 en vervolgens krijgen we “clearance to land”. Na een turbulente daling krijgen we de landingsbaan in zicht en na het nodige weerwerk aan de steeds variabele wind krijgen we het vliegtuig aan de grond. Langs de landingsbaan staan 3 windzakken die ieder een totaal andere windrichting aangeven. Eens iets anders…

De luchthaven

La Gomera is een vrij recent gebouwde luchthaven met alle faciliteiten. Per dag komen hier blijkbaar 2 lijnvluchten van Binter aan. Op de apron staan we alleen.

2015-05-21 00.15.09

De inkomhal, de bureau’s, de rental cars, etc zijn allemaal leeg. Na het regelen van wat administratieve zaken (landingstaks rond de 10 euro) en indienen van het retour vliegplan kunnen we iets nuttigen in de bar.

Bij het vertrek moeten we voorbij de luchthavencontrole en worden met aandrang gevraagd het vliegplan te tonen. Bij het wandelen naar het vliegtuig worden we er prompt op gewezen dat we binnen de witte lijntjes op de apron moeten blijven!! Ja, er is natuurlijk voor iets een toezichter nodig op de apron.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s